I denne artikel beskrives kort, hvad vi hos VK DATA taler med vores kunder om, når de behøver råd og vejledning i forbindelse med at lave et bedre og mere effektivt nyhedsbrev.

 

De fleste der starter udsendelser af nyhedsbreve, går gerne i gang med projektet med stor entusiasme. Vores erfaringer viser her, at mange fokuserer for meget på detaljerne og glemmer at sikre sig dele af de grundlæggende principper, der sikrer et godt resultat.

 

Vi giver dig nedenfor et par tips - gode principper - som du kan benytte dig af, når du vil optimere kvaliteten på og effekten af dine nyhedsbreve.

 

1. Om layout og indhold

Der eksisterer ikke en universel eller optimal form som fungerer for alle nyhedsbreve eller nuancer heraf. Skulle den stik imod vores erfaringer eksistere, ville effekten heraf være kortvarig. Nyhedsmodtageren ville i længden finde nyhedsbrevene kedelige, fordi alle nyhedsbreve ville være bygget over samme list. Det kan i stedet være udbytterigt at lege med tanken og ideen om, at et nyhedsbrev ikke nødvendigvis skal indeholde nyheder, men i stedet bør indeholde informationer om ?hvad som helst?, så længe det tilfører modtageren informationer og oplysninger af værdi.
 

Hvilket og hvad der fungerer bedst i din sammenhæng, må du teste dig frem til.
 

Erfaringer viser dog, at du med nedenstående retningslinjer er godt på vej.

 

  • Et layout bygget på en spalte fungerer i de fleste tilfælde godt. Her styrer du læseren oppefra og ned, og igennem en artikel ad gangen. På den måde styrer du også, hvad læseren skal se først i dit nyhedsbrev. Med valg af dette layout forvirrer du heller ikke læseren, men præsenterer dit indhold artikel efter artikel. Dit brev tager form af en e-mail og virker derfor mere personlig. Et layout med for mange spalter står ofte uroligt i vinduet i modtagerens mail klient. Erfaringer viser, at breve som ligner hjemmesider undviges af læseren.
     
  • Sender du nyhedsbreve for en avis med annoncer, blokindlæg, rapportager etc. er det derimod en god idé at have to spalter i dit nyhedsbrev. Her placeres hovednyhederne på venstre side og det øvrige indhold på højre side i dit layout. Koncentrer dig her om dine overskrifter og vælg korte brødtekster så modtageren præsenteres for så mange nyheder / artikler som muligt.
     
  • Bredden på et nyhedsbrev bør højst være 600 pixlar. Omkring 500 pixlar er optimalt idet mange læser, eller kigger på indholdet før de åbner, i forhåndsvisningen th. i sin Outlook. Der findes amerikanske undersøgelser som viser, at spaltebredden på tekst spiller en stor rolle for læsbarheden. Sender du f.eks. information, som du ønsker læst hurtigt af modtageren ? dette kunne eksempelvis være interne udsendelser i en organisation ? brug da en spaltebredde på ca. 100 tegn pr. linje. For offentlige, publika, udsendelser anbefales det, at du anvender ca. 55 tegn pr. linje.
     
  • Har du færre end 10 artikler i form af headlines - anvend da gerne billeder til artiklerne. Et farverigt billede kan vises til overskriften eller med brødteksten og løfte artiklen. Brug ikke clipart billeder eller lign.
     
  • Skriv ikke ?Læs mere? i linket efter hver nyhed. Brug linktekst der referer til indholdet i stedet. F.eks.: Modtag flere tips om nyhedsbreve her...
     
  • Sælger du fysiske produkter, så vil modtageren se dem. Undgå lange tekster, som forklarer for meget. Vis i stedet produktet og lad billederne dominere, du kan henvise til produktbeskrivelsen ved klik på link, som du lægger ved billedet.
     
  • Ved udsendelse af personlige meddelelser er det en god ide at scanne din signatur og signere nyhedsbrevet.

 

2. Frameldning / af-registrering

Med udgangspunkt i den mail korrespondance din nyhedsbrevsmodtagere til dagligt modtager, er de fleste sandsynligvis blevet effektive til at frasortere og spam-klassificere uvedkommende nyhedsbreve. For at undgå, at dine udsendelser bliver klassificeret som spam, bør du lægge afmelde funktion synligt øverst i dit nyhedsbrev. Det kan umiddelbart virke trist at gøre denne funktion synlig og let for modtageren, men det er bedre at blive afmeldt end at blive klassificeret som spammer. Ved for mange spam complaints gør du det kun sværere i længden for dit afsendernavn og domæne. Værn om dit afsenderrygte og navn!

 

Det er også vigtigt at dit link til brug for framelding af dit nyhedsbrev, er et tekstlink og ikke et billedlink, da mange modtagerklienter har fravalgt billedvisning som default opsætning.

 

3. Tekst & billeder

Spamfiltre gennemsøger tekstindholdet i dine nyhedsbreve og leder efter mistænksomme ord. Eksempler på mistænksomme ord kan du finde i din egen indbakke for uønsket post. Prøv at gennemgå din egen indbakke for uønsket post og se, hvad det er for en type breve, som havner der. Noget du hurtigt vil erfare er, at det ofte er breve omhandlende de samme emner, som minder om hinanden, som havner der.

 

Undgå knald røde tekster i dit brev. Farven knaldrød anvendes ofte i billige salgsmail og der findes derfor spamfiltre som trigges af denne farve.



Balancen mellem tekst og billeder er vigtig. Nogle spamfiltre reagerer, hvis mailen alene indeholder et billede eller er lavet som et image. Hvis dette er tilfældet er der større chance for at dit nyhedsbrev vil havne i et spamfilter.

 

Og til sidst! Husk altid at sende en tekstversion med. Disse leveres til modtagerklienter der ikke viser billeder.